وقتی شما از اطلاعات خود در خانه یا اداره پرینت ، اسکن یا کپی می‌گیرید، درست مثل وقتی است که آن اطلاعات جلوی چشم شما باشد آن اطلاعات در این دستگاه‌ها قابل‌رؤیت می‌شود.

 اما، به‌طور باورنکردنی، داده‌های روی کاغذ، تقریباً امکان ردیابی همه این اطلاعاتی که شما اسکن، پرینت یا کپی کردید را فراهم می‌سازد.

پرینتر شما همه‌چیز را ثبت می‌کند

تمام پرینترهای پیشرفته یک نمونه از داده‌های ثبت‌شده خود را نگه می‌دارند. بسته به مدل و ساخت آن‌ها، این داده‌ها می‌توانند سر از هرجایی دربیاورند و حتی این مدل از پرینترها می‌توانند به‌صورت نامحدود اطلاعات کپی شده شما را در خود نگه‌دارند.

خطر امنیت با پرینتر

داده‌های ثبت‌شده پرینتر شما یک خطر جدی و غیرمنتظره برای حریم خصوصی شما است. مخصوصاً اگر حاوی اطلاعات حساس و شخصی از شما باشد.

این‌یک ریسک قابل‌ملاحظه است وقتی‌که شما در حال مرتب‌سازی داده‌ها یا خرید پرینتر قدیمی هستید. زیرا اکثر مردم از این موضوع باخبر نیستند و اقدام به پاک کردن و از بین بردن اطلاعات خود نمی‌کنند.

در پرینترهای اشتراکی، اطلاعات ثبت‌شده حتی شامل اینکه کدام کامپیوترها به پرینتر متصل است و این اطلاعات مربوط به کدام کامپیوتر است.

اگر پرینتر شما از سیستم راستی آزمایی استفاده نمی‌کند، یا تمام افراد از یک رمز عبور برای دسترسی به پرینتر استفاده می‌کنند، به‌وسیله سیستم‌عاملی مثل TAILS می‌توان هویت اشخاصی که از یک پرینتر استفاده می‌کنند را مخفی کرد اما محتویات سندها را نمی‌توان.

تنها راه برای اینکه از شناسایی شدن توسط پرینترها و ثبت اطلاعات جلوگیری کنیم این است که پرینتر شخصی خود را داشته باشیم و بدانیم چگونه می‌توان اطلاعات ثبت‌شده را از بین ببریم.

 هر پرینتر پیشرفته‌ای به میزان اندکی هر کاغذی که از طریق آن چاپگر را با شماره‌سریال خود مشخص می‌کند، را مشاهده می‌کند.

حریم خصوصی با پرینتر

 همچنین به دلیل تندخوانی پرینترها، از تکنیک تعریف کردن یک بانک از متن‌های جعلی تعریف‌شده استفاده می‌کنند. بعد از یافتن پول‌های تقلبی، مراجع مربوطه می‌توانند پول را شناسایی کنند و همچنین دریابند که این پول از کدام پرینتر می‌آید.

بنابراین، با استفاده از اطلاعات ثبت‌شده توسط سازندگان پرینترها، افسران می‌توانند سرنخ‌های موجود را دنبال کرده و متوجه شوند که این پرینتر کجا به فروش رفته و درنهایت به‌وسیله دوربین‌های امنیتی و صفحات مجوز خوان و کپی‌های کارت‌های اعتباری به آخرین خریدار دسترسی پیدا می‌کند. 

محافظت از خود در برابر چنین تکنیکی آسان نیست، زیرا برنامه‌نویسی مجدد برای این دستگاه‌ها شدنی نیست. بعضی‌اوقات کارتریج رنگ و نقطه‌ها را خودمان انجام می‌دهیم اما هنوز به تیزبینی و دقت بالایی برای این کار نیاز است. بعضی پرینترها بدون قرار دادن کارتریج رنگ در آن از پرینت اسناد سیاه‌وسفید هم اجتناب می‌کنند.

به‌هرحال خرید یک پرینتر کارکرده شاید احتیاج به کمی تحقیق نیاز دارد تا جلوی لو دادن موقعیت مکانی خود را توسط دستگاه بگیرید.

پرینترها و بیتکوین با هم ترکیب نمی‌شوند

تا زمانی که از هیچ‌چیزی باخبر نشده‌ایم، پرینترها ممکن است به‌صورت تئوری شامل بدافزارهایی باشند که اسناد شما مانند کد شخصی بیتکوین یا کدهای بازیابی شما را اسکن کنند.

امنیت اطلاعات با پرینتر

از زمانی که بیتکوین به‌وفور مورد استفاده قرار گرفت، بدافزارهای پرینترها رواج بیشتری کردند. مخصوصاً وقتی‌که پرینترهای پیشرفته به اینترنت آزاد متصل شدند و به دلیل به‌روزرسانی، این دستگاه‌ها دیگر به‌عنوان وسایل شخصی به‌حساب نمی‌آیند. 

وقتی از کیف پول بیتکوین خود نسخه پشتیبان تهیه می‌کنید، توصیه می‌شود به‌جای پرینت، عبارت‌های دریافت شده را با دست یادداشت کنید.

 وقتی در حال پرینت کدهای عمومی یا کدهای QR یا آدرس‌ها و ... هستید مراقب باشید که چیزی تغییر نکند. برای مثال چیزی شما را برای ارسال کدهای مهم به‌جایی نامعلوم تحریک نکند.

  به عقب برگردید و از خودکار و مداد استفاده کنید.

 وقتی موضوع حفظ امنیت و حریم خصوصی باشد، پرینترها نمی‌توانند کمک‌کننده باشند. در واقع بیش از این چیزی نمی‌توان گفت که از پیام‌های فیزیکی اجتناب کنیم تا در فضای آنلاین بی‌نام بمانید.

در مواجهه با مقوله‌ی امنیت، خودکار و مداد بهترین گزینه است. پس اگر می‌خواهید از کدهای مربوط به بیتکوین و سایر اطلاعات حساس خود پشتیبان بگیرید از مداد و خودکار استفاده کنید.