اسکایپ یک سرویس پیام‌رسانی ( سرویس VOIP ) محبوب است که در سراسر جهان استفاده می‌شود و البته در برخی کشور ها مانند امارات استفاده از آن برای شهروندان مسدود شده است. با وجود استفاده گسترده از آن، تابه‌حال اسکایپ، مورد انتقاد زیادی قرارگرفته است زیرا قابلیت ارسال پیام‌های شفاف را فراهم نمی‌کند. در حال حاضر، این موضوع در حال تغییر است؛ چرا که اسکایپ اعلام کرده است که قصد دارد پروتکل سیگنالِ پیام‌های ایمن را شروع کند. اسکایپ پروتکل سیگنال را به‌صورت ایمن برای رمزگذاری پیام ها برای کاربران خود اجرا خواهد کرد. پیام امن به‌عنوان «مکالمات خصوصی» در پلتفرم اسکایپ شناخته می‌شود. 

توسعه‌دهندگان سیگنال اظهار داشتند:

"هدف ما این است که ارتباطات خصوصی را همه‌جا امکان‌پذیر کنیم. با صدها میلیون کاربر فعال، اسکایپ یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های موجود در جهان است و ما هیجان‌زده هستیم که مکالمات خصوصی در اسکایپ به کاربران بیشتری امکان می‌دهد که از ویژگی‌های رمزگذاری قوی پروتکل سیگنال برای ارتباطات امن استفاده کنند. " 

درگذشته موردانتقاد قرار گرفت

ازآنجایی‌که اسکایپ برای اولین بار راه‌اندازی شد منتقدان اغلب در مورد محرمانه بودن الگوریتم اختصاصی خود شکایت داشتند. طبیعت منبع بسته‌های اسکایپ برای معماری و تکنولوژی رمزگذاری معادل آن است که هیچ شخص ثالثی آن را موردبررسی قرار نداده است. این به این معنی است که تابه‌حال اثبات نشده است که راه نفوذی داشته باشد تا بتوان از آن برای دسترسی به مکاتبات استفاده کرد. 

رمزنگاری اسکایپ

فقدان اطلاعات در مورد چگونگی رمزگذاری بر روی پلت فرم اسکایپ و همچنین عدم جزئیات در مورد ویژگی‌های امنیتی و پیاده‌سازی ارائه‌شده بسیاری از کارشناسان امنیتی را دلسرد می‌کند. خوشبختانه، آن روزها در حال گذر هستند. آخرین پیش‌نمایش اسکایپ پشتیبانی از پروتکل سیگنال طراحی‌شده توسط Whisper Systems Open Whiskey Moxie Marlinspike  است. 

پروتکل سیگنال توسط ادوارد اسنودن تائید شده است که قبلاً "استفاده از هر چیزی توسط سیستم Whisper Systems  گفته‌شده است ". همچنین توسط لورا پوتراس، روزنامه‌نگاری که با فیلم Citizenfour برنده جایزه اسکار شد، تائید شده است: "سیگنال؛ ابزار رمزگذاری ماژولار است که ما داریم. این رایگان است و باهم بررسی می‌شود. من مردم را تشویق می‌کنم که هرروز از آن استفاده کنند. "

بیشترین پروتکل محبوب

پروتکل سیگنال قابل‌اطمینان است به همین دلیل نرخ دریافت آن در خدمات پیام‌رسانی زیاد است. در حال حاضر این پروتکل توسط پیام‌های رمزگذاری شده در Whatsapp، فیس بوک،  MessengerGoogle ، Allo و Signal Messer خود از Whisper استفاده می‌شود. این چیزی است که مایکروسافت در مورد تصمیم خود برای اجرای پروتکل سیگنال می‌گوید:

"ما می‌دانیم حفاظت اضافی مهم است زیرا شما اطلاعات حساس را در اسکایپ به اشتراک می‌گذارید، بنابراین ما هیجان‌زده می‌شویم که به پیش‌نمایش گفتگوهای خصوصی رمزگذاری شده، ، که در حال حاضر در دسترس اسکایپ است، پایان دهیم. محتوای گفتگوها در لیست چت و همچنین در اعلان‌ها برای نگهداری اطلاعاتی که به اشتراک گذاشته‌اید، پنهان باقی می‌ماند"

خصوصی و امن

ویژگی مکالمه خصوصی به کاربران اسکایپ اجازه می‌دهد؛ پیام‌های متنی خصوصی، تماس‌های صوتی و انتقال فایل‌ها را با استفاده از رمزگذاری به پایان برسانند چون معتقدند اشخاص ثالث قادر به دسترسی به آن نیستند همانطور که می دانید این ویژگی به Secret Chat تلگرام بسیار شبیه است. این شامل هیچ دسترسی از مایکروسافت، سیگنال / باز کردن Whisper و حتی سازمان‌های دولتی نیست. اگرچه هیچ شواهد قطعی مبنی بر اینکه سازمان‌های اطلاعاتی دولتی قادر به نفوذ به پروتکل سیگنال نیستند، وجود ندارد اما شاهد جدی برای اثبات داریم. در ماه مارس سال گذشته، پس از حمله تروریستی در لندن دولت بریتانیا خواستار راه نفوذ به واتس اپ شد. در سپتامبر سال 2017 گزارش شد که Whatsapp از همکاری با دولت بریتانیا امتناع کرد.

رمزنگاری End To End

این بدان معنی است که GCHQ نسخه UK از NSA قادر به نفوذ به پروتکل سیگنال نیست. با توجه به روابط کاری نزدیک‌بین GCHQ و همتایان ایالات‌متحده آمریکا، سیا و NSA، به‌طورکلی تصور می‌شود که سیگنال توسط نیروهای امنیتی نیز غیرقابل نفوذ است. در تئوری، حداقل، این باعث می‌شود سیگنال امن‌ترین پروتکل پیام‌رسانی در دسترس باشد. البته، ممکن است که سازمان‌های اطلاعاتی پروتکل سیگنال را با استفاده از معایب CPU تازه کشف‌شده Meltdown  و Specter شکست دهند. درواقع، قبلاً نشان داده‌شده است که اینتل ممکن است سازمان‌های اطلاعاتی ایالات‌متحده را به یک سیستم پشتی به سیستم‌عامل CPU خود راه دهد. اگر Meltdown و Spectre شواهدی از این وجود داشته باشد، احتمالاً کلیدهای رمزنگاری که به‌صورت موقت در حافظه ذخیره می‌شوند، توسط سازمان‌های اطلاعاتی (و شاید حتی مجرمان سایبری) هک شده‌اند. بااین‌حال، در حال حاضر، این صرفاً گمانه‌زنی است و هیچ شواهد خاصی از Meltdown و Spectre در مورد سوءاستفاده وجود ندارد.

علی‌رغم این آسیب‌پذیری احتمالی (که در مورد کلیه کلیدهای رمزنگاری است که به‌طور موقت در هسته‌های حافظه که قبلاً ایمن بوده‌اند، ذخیره می‌شود)، سیگنال پروتکل رمزگذاری پیام‌رسان خصوصی پیشرو است. همچنین لازم به ذکر است که معایب CPU ذکرشده تنها با استفاده از نرم‌افزارهای مخرب که به‌طور موفقیت‌آمیزی بر روی یک ماشین قربانیان نصب‌شده‌اند، تنها قابل بهره‌برداری هستند.

چه وقت سیگنال موجود در اسکایپ فعال است

نسخه جهانی پلت فرم ویندوز اسکایپ (نسخه ترجیحی برای ویندوز 10) در حال حاضر پروتکل سیگنال را پشتیبانی نمی‌کند. بااین‌حال، سازگاری دسکتاپ برای تمام سیستم‌عامل‌ها (ویندوز، اندروید، iOS، OS X، و لینوکس) ایجاد می‌شود و این ویژگی جدید را در اختیار شما قرار می‌دهد. متأسفانه، پروتکل سیگنال هنوز برای تماس‌های ویدیویی اجرانشده است. بااین‌حال، خبر خوب این است که ممکن است در برخی موارد در آینده تغییر کند . Open Whisper Systems پروتکل پیام‌های ویدئویی را در پیام‌رسان اختصاصی خود با موفقیت پیاده‌سازی می‌کند. به همین دلیل امید است که یک‌بار این آخرین به‌روزرسانی مورد آزمایش قرارگرفته و در سرویس‌گیرنده اسکایپ پایدار باشد. پیام ویدئویی نیز ممکن است یک ارتقا داشته باشد. ما باید صبر کنیم و ببینیم.

چگونه بر ممنوعیت استفاده از اسکایپ غلبه کنیم

زمان‌بندی این ارتقاء به اسکایپ در همان زمان به‌عنوان محاصره استفاده از اسکایپ در امارات متحده عربی صورت گرفت که جالب‌توجه است. امارات تنها آخرین فهرستی از کشورهایی است که اسکایپ را مسدود کرده است. این پلت فرم در حال حاضر در حدود 30 کشور در چین، عمان، سوریه، ترکیه، مالزی، کویت، قطر، پاراگوئه، گویان ممنوع است. ادعاشده است که این ممنوعیت متوقف کردن مردم برای دور زدن ارتباطات منظم برای برقراری تماس رایگان است.

VPN اسکایپ

 برای هرکسی که مایل به قفل‌کردن اسکایپ امن و خصوصی است، یک VPN بهترین گزینه است. یک شبکه مجازی خصوصی اجازه می‌دهد تا کسی وانمود کند که در کشور دیگری باشد. این به آن‌ها اجازه می‌دهد تا هر دو دسترسی و دانلود نرم‌افزار اسکایپ و استفاده از سرویس VoIP به‌صورت خصوصی را باهم داشته باشند. بهترین VPN ها برای اسکایپ نیز برای دور زدن فایروال‌های ISP، به کار می‌روند.