حفظ امنیت و حریم خصوصی کودک شما بسیار مهم است و نادیده گرفتن آن می‌توانید عواقب زیان‌آوری داشته باشد. باوجود اسپم‌ها، مجرمان اینترنتی و اشخاص سودجو که به دنبال قربانی کردن هستند، بیش از این نباید درباره حفظ حریم خصوصی دیجیتال فرزندانتان فکر کنید. به‌عنوان والدین این واقعیت که کودکان شما از اینترنت استفاده کند به‌خودی‌خود باید شمارا کمی نگران کند.

 اگر بر عملکرد کودکانتان در دنیای وب نظارت داشته باشید حداقل آسیب به آن‌ها وارد می‌شود. این‌که به کودکتان تبلت یا لپ‌تاپی دهید تا سرگرم شود، خود بدترین آسیبی است که می‌توانید به آن‌ها بزنید، در ادامه بعضی از اتفاقاتی که ممکن است برای کودکانتان اتفاق بیافتد را شرح می‌دهیم تا بدانید که اقدامات پیشگیرانه چقدر اهمیت دارند.

محافظت از کودکان در اینترنت

جاسوسی در اینترنت

اسباب‌بازی‌های هوشمند برای کمک به رشد و یادگیری کودک شما طراحی‌شده‌اند اما مراقب باشید، هکرها همواره می‌توانند فرزندانتان را هدف قرار دهند. چطور؟

ازآنجاکه بچه‌ها سابقه اعتباری پاک و تقریباً تازه‌ای در اینترنت دارند، مجرمان سایبری می‌توانند هویت آن‌ها را سرقت کنند. اسباب‌بازی‌ها همچنین اطلاعاتی از کودک شما جمع‌آوری می‌کنند، اما این‌که چه زمانی این اطلاعات را دریافت می‌کنند یا هدف آن‌ها از جمع‌آوری این اطلاعات چیست، همیشه مشخص نیست.

ارتکاب جرم

داشتن اطلاعات برای هر فرد به‌ویژه در حریم خصوصی خانه‌اش، حق طبیعی اوست. بااین‌حال، آمازون الکسا، Google Home، و Mattel Aristotle و سایر دستیارهای خانگی، ایده‌های دیگر دارند و مکالمهٔ شمارا استراق سمع می‌کنند. شرکت‌ها اطلاعاتی را جمع‌آوری و ذخیره می‌کنند و اما این‌که آن‌ها هم این اطلاعات را برای چه هدفی استفاده می‌کنند را افشا نمی‌کنند. بدترین بخش این ماجرا کجاست؟

این‌که اگر مقامات قضایی دستور دهند، شرکت‌ها مجبور به انتقال آن داده‌ها به مقامات می‌شوند. اگر فرزند شما در مورد تروریسم و دیگر فعالیت‌های غیرقانونی که موردبررسی مقامات هستند، صحبت کند، چه؟ شرکت‌ها ممکن است مجبور شوند جزئیات را رها کنند و بچه شمارا تحویل مقامات بدهند.

کودکان در اینترنت

اخاذی سایبری

ما به آزار و اذیت مدرسه عادت داریم اما به سوءاستفاده سایبری نه. اخاذها می‌توانند هر هدفی که دارند عملی کنند و درنهایت با رعایت فن‌آوری و توانایی‌شان ناشناس باقی بمانند. پرونده‌هایی وجود دارد که در آن‌ها کودک به دلیل عدم توانایی برای انجام معامله با این افراد دست به خودکشی زده است.

آمارها نشان می‌دهند که از هر پنج نوجوان یکی از آن‌ها دست به خودکشی می‌زند. همین آمار به‌تنهایی کافی است که شما نگران فرزندتان باشید.

قرار گرفتن در معرض محتوای نامناسب

قرار گرفتن در معرض محتوای جنسی نامناسب، از نگرانی‌های بزرگ والدین برای فرزندانشان است. بچه‌ها همیشه کنجکاو و به دنبال یافتن چیزهای جدید هستند. وب سایت‌های مستهجن که کودک شما می‌تواند از آن‌ها بازدید کند کم نیستند. آن‌ها چه به‌طور عمدی یا ناخواسته به این وب سایت‌ها دسترسی پیدا کنند، اغلب از دیدن آن احساس شرم می‌کنند. ازاین‌رو ضروری است که والدین احساسات شرم را هر وقت کودکان با چنین موادی روبرو شدند را تشدید نکنند.

حفاظت از کودک در اینترنت

شکارچیان

آمار همچنین نشان می‌دهد که به‌استثنای قرار گرفتن در معرض محتوا نامناسب، یکی از پنج جوان، با درخواست‌های جنسی ناخواسته را از طریق اینترنت روبرو می‌شود. مهم‌ترین نگرانی این است که بیشتر بچه‌هایی که با این‌گونه مسائل روبرو می‌شوند، "هرگز" در رابطه با این مسئله به بزرگ‌سالان خود صحبت نمی‌کنند.

دعوت‌های جنسی شامل موارد آفلاین نیز می‌شود - ارسال پستی، هدایای فیزیکی و یا درخواست دیدار شخصی. که در این‌گونه موارد خطر فیزیکی هم فرزندانمان را تهدید می‌کند.

محافظت از کودکان در اینترنت

بعضی از مواردی که والدین می‌توانند برای محافظت از حریم خصوصی و امنیت فرزندان خود انجام دهند، مطابق زیر است:

شروع به بحث در مورد حفظ حریم خصوصی و امنیت آنلاین با کودکان در سنین اولیه، زمانی که آن‌ها شروع به استفاده از اینترنت می‌کنند و مجبور کردن آن‌ها به استفاده از سرویس‌های مختلف امنیتی تا امنیت آن‌ها در اینترنت حفظ شود.

  • آموزش به آن‌ها که مانند دنیای واقعی نباید از غریبه‌ها هدیه‌ای تحویل بگیرند.
  • دستگاه‌های خود را به نحوی تنظیم کنید که رمز دسترسی Wi-Fi دائم در دسترس کودکان نباشد تا آن‌ها بدون نظارت بزرگ‌سالان نتوانند آنلاین شوند.
  • سایت‌هایی را که خطرناک هستند، مسدود کنید.
  • به دوستان و مخاطبان فرزندتان در رسانه‌های اجتماعی نظارت کنید.
  • در گفتگوهای باز در مورد فعالیت‌های آنلاین با فرزندتان مشارکت کنید.

این امر باعث خواهد شد ذهن‌های اینترنتی کودک مزایا را بیاموزید و خطرات اینترنت را درک کند. اگر نگران کودک خود از تکنولوژی‌های جدید هستید مطالعه‌ی مقاله‌ی قاتل جدیدی به نام گوشی هوشمند را نیز به شما پیشنهاد می‌کنم که در کودکان نیز در آن صحبت کردیم.